Kuivin jaloin asemalaiturilla

Vantaan Tikkurilaan valmistuu lähivuosina toimisto- ja liikekeskus Dixi, satoja asuntoja ja paljon pysäköintitilaa. Kokonaisuus muodostuu monista onnistuneista yksityiskohdista, esimerkiksi asemalaiturin pintavesikouruista.

Materiaali: Polymeeribetoninen  pintavesikouru Tuote: Ulma U100K Määrä: 365 m

Tikkurilan asema on pääradan kolmanneksi vilkkain juna-asema. Sen merkitys kasvaa entisestään, kun Kehärata valmistuttuaan vie Tikkurilasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

YIT rakentaa aivan uusiksi Tikkurilan aseman tienoon. Junaradan ja Ratatien väliin nousee Tikkurilan toimisto- ja liikekeskus Dixi, jossa yhdistyvät 12-kerroksiset toimistotornit sekä kolmeen kerrokseen levittäytyvät kauppakeskus ja pysäköintilaitos. Rakennuksesta on sisäyhteys radan yli Tikkurilasta Jokiniemeen rakennettavaan asemasiltaan.

Dixin ensimmäinen vaihe valmistuu tämän vuoden lopulla. Koko toimisto- ja liikekeskus on valmis vuonna 2019.

Kaadoton kouru, kapearakoinen ritilä

Dixin yhteydessä sijaitsevan asemalaiturin päästä päähän on asennettu Ulma-pintavesikouruja.

– Jouduimme purkamaan vanhan asemalaiturin rakentamisen tieltä. Uuteen asensimme pintavesikourun poistamaan vesivirrat. Ilman sitä sadevesi voisi valua laiturin jatkeena olevan bussiterminaalin kävely- ja oleskelualueelle, kertoo YIT:n työnjohtaja Kalle Jääskeläinen.

Polymeeribetonista valmistettu Ulma-pintavesikouru koostuu metrin mittaisista sisäpohjaltaan kaltevista tai tasasyvyisistä kouruista ja niiden päälle kiinnitettävistä ritilöistä.

YIT valitsi sisäleveydeltään 100 millimetrin kaadottoman kourun, jossa on kapearakoinen, valuraudasta valmistettu, uraritilä.

– Asemalaiturin pienen pitkittäissuuntaisen kallistuksen ansiosta ja monien poistoviemäreiden takia meille sopi parhaiten kaadoton kouru. Kapearakoista ritilää taas tarvitsimme, jotta naisten kenkien korot eivät jäisi siihen kiinni, Jääskeläinen sanoo.

Hallitusti huolimatta suunnitelman muutoksesta

Asemalaiturille asennettiin kaikkiaan 365 metriä Ulma 100K -pintavesikourua.

Kourun asentaminen maakosteaan betoniin sujui ongelmitta. Yksi suunnitelman muutos kuitenkin vaikutti käytännön työhön. Asemalaiturin teräskatoksen pilarit tulivat suoraan pintavesikourun linjalle.

– Teimme kourun pilarin väli kerrallaan. Onneksi sadevedenpoistoja oli jo entuudestaan riittävästi, Jääskeläinen toteaa.

– Kaitokselta saimme asiantuntevaa neuvontaa ja suunnitteluapua. Tavarat tulivat sovitusti – myös terästolppien takia tarvitut päätykappaleet, jotka tilasimme ihan viime vaiheessa.

 

Tekstit: Vesa Ville Mattila
Kuvat: Matti Vuohelainen